Hoe organiseer je goede bedrijfsbezoeken?

Bedrijfsbezoeken zijn een uitstekende manier om (potentiële) klanten kennis te laten maken met jouw bedrijf: door ze inzicht te geven in jouw productieproces weten ze precies wat ze van je kunnen verwachten, en terwijl ze aanwezig zijn kan je ze ook laten weten waarom jullie producten en/of oplossing perfect zijn voor hun eisen. Maar bedrijfsbezoeken kunnen ook een beetje eng zijn, sommige delen van je bedrijf kunnen bijvoorbeeld gevaarlijk zijn voor ongetrainde bezoekers. Daarom is goede toegangscontrole noodzakelijk. Maar je moet het natuurlijk ook gezellig maken voor de bezoekers om ervoor te maken dat je een zo goed mogelijke indruk achter laat. 

Goede, maar toch makkelijke toegangscontrole 

Je wil niet dat jouw gasten het gevoel hebben dat ze overal langs de beveiliging moeten, dus je wil dat de toegangscontrole zo onopvallend mogelijk is. Daarom kan je bezoekerspasjes gebruiken: de bezoekers kunnen de pasjes gebruiken om de deuren waar ze doorheen mogen te ontgrendelen, en de deuren waar ze niet doorheen mogen blijven dicht: zo voorkom je dat jouw bezoekers op een gevaarlijke plekken terecht komen. Pasjes hebben ook als voordeel dat ze immuun zijn tegen menselijk falen, en als er een pasjes niet wordt ingeleverd kan je dat pasje simpelweg uit het systeem halen en dan kan niemand het meer gebruiken. 

Maar: maak het vooral gezellig 

Bedrijfsbezoeken zijn het moment om jouw bedrijf er zo goed mogelijk uit te laten zien, en die kans moet je dan ook met beide handen aangrijpen. Zorg er dus voor dat jouw gasten goed kunnen eten, en laat ze de meest interessante delen van jouw bedrijf zien. Zorg er daarnaast voor dat jouw gasten met dingen die aan jou herinneren naar huis gaan: dit kunnen natuurlijk folders zijn, maar andere promotionele artikelen zoals pennen blijven vaak ook nog wel een tijdje rondzwerven en vormen een semipermanente herinnering aan jouw bedrijf. 

Hoe houdt je de extra uren van je personeel bij? 

Een bedrijfsbezoek is niet altijd tijdens de normale openingstijden, dus je personeel moet soms op vreemde tijden aanwezig zijn. Het is belangrijk dat je ze dan nog wel netjes uitbetaalt. Je moet je tijdregistratie dus dusdanig geregeld hebben dat elk gewerkte uur precies wordt bijgehouden. Ook dit kan met de pasjes die eerder gebruikt werden voor de toegangscontrole: door elk personeelslid een eigen pasje te geven waar ze zich mee in en uit kunnen klokken wordt de tijdsregistratie een makkie.