Bekijk de voordelen van een kennisbank

Heb jij een goed werkende website, maar mis je nog een kennisbank? Dan is het zeker aan te raden om een kennisbank te laten ontwikkelen. Met een kennisbank heb je een verlengstuk van je website en deze kun je als maatwerk laten ontwikkelen, bijvoorbeeld bij Yard Digital Agency. Maar wat is een kennisbank en wat zijn de voordelen ervan? Je leest het in dit blog! 

Wat is een kennisbank? 

Op een kennisbank kun je een grote hoeveelheid content plaatsen voor de bezoekers van jouw website. Deze bezoekers kunnen leden zijn van bijvoorbeeld jouw vereniging of medewerkers van jouw bedrijf. Maar je kunt de informatie ook toegankelijk maken voor niet-leden of niet-werknemers. Dit kun je doen aan de hand van inlogcodes. Op een kennisbank, ook wel kennisportaal genoemd, kun je informatie delen. Denk aan informatie in de vorm van cijfers, verslagen, artikelen, presentaties en andere vormen die kennis overbrengen. Je kunt een kennisbank zien als de digitale omgeving van jouw bedrijf of website om content en informatie over te brengen naar geïnteresseerden.  

Wat zijn de voordelen van een kennisbank? 

Beheer jij een website voor een vereniging? Dan is het logisch dat je alle content en informatie goed over wil brengen naar de websitebezoekers op een overzichtelijke manier. Als je de kennisbank (en website) laat bouwen door een professioneel bedrijf, dan zal jouw kennisbank en website toegankelijk, professioneel, overzichtelijk én gebruiksvriendelijk zijn. Het voordeel van een kennisbank is dat informatie makkelijk teruggevonden kan worden, zonder bijvoorbeeld alle mailtjes af te moeten gaan. Alle informatie staat centraal op één plek.  

De opbouw van een kennisbank 

Een goede kennisbank, zoals die van Yard Digital Agency, bestaat uit drie componenten. Het eerste component is de overzichtspagina waar de bezoeker op categorie kan filteren en tot de juiste informatie kan komen. Ook kan een bezoeker een zoekopdracht invoeren. Zo vindt hij of zij snel de juiste informatie. Heel gebruiksvriendelijk dus! 

Het volgende component is de detailpagina. Hier vindt men de content die de gebruiker wilde vinden. Door een zorgvuldige onderverdeling zal de informatie snel te vinden zijn.  

Het laatste en derde component is de inspiratiepagina. Weet de bezoeker nog niet helemaal waar hij of zij naar zoekt? Dan kunnen ze terecht op deze pagina. Het is een landingspagina waar uitgelichte content op staat. Hiermee kun je bezoekers van jouw website leiden naar de kennisbank.