Marketing inzetten voor organisch verkeer

Toen je je bedrijf hebt opgestart heb je een mooie website laten bouwen door iemand die er verstand van heeft. Die zit goed in elkaar en je weet precies hoeveel verkeer er maandelijks op je website is, hoeveel producten je verkoopt, en waar je nog naartoe wil. Echter heb je in het laatste jaar gemerkt dat het verkeer erg afloopt, en je kan maar niet bedenken waar het aan ligt. Je producten zijn niet in kwaliteit afgenomen, maar de omzet daalt. Je klopt hiervoor bij een marketing adviesbureau aan voor een consult. Zij geven aan dat je eens zou moeten nadenken over Search Engine Optimalisation (SEO). Maar wat is dat dan? 

SEO 

Search Engine Optimalisation is het  optimaliseren van je website zodat die beter gevonden kan worden door zoekmachines zoals Google. Hiervoor is het handig om een analyse te doen van de sleutelwoorden waarop jij graag gevonden zou willen worden met je bedrijf, en daarbij te analyseren hoe realistisch dat is. Met hele brede termen zoals ‘armband’ is het als klein en nieuw bedrijfje dat zelfgemaakte armbanden verkoopt niet realistisch dat je hoog eindigt bij deze zoekterm. Een marketing bureau kan daar uitgebreider onderzoek naar doen en een rapport aanleveren waarin een aantal termen en focuswoorden worden voorgesteld. Zo zouden voor het hypothetische armbandenbedrijfje termen zoals ‘handgemaakt armbanden Utrecht’ al veel beter scoren en een stuk makkelijker zijn om daar hoger op te eindigen binnen de Google rankings. Dit is namelijk veel specifieker, wat resulteert in minder concurrentie. Voor een SEO bureau zou dat dan bijvoorbeeld ‘SEO bureau Utrecht’ zijn. 

Copywriting 

Na een zoekwoorden analyse is het logische vervolg om de webpagina’s aan te passen aan de zoekwoorden waarop graag hoog gescoord wil worden. Google verandert dagelijks zijn logaritmen die bepalen waardoor websites hoog scoren, maar over de jaren heen zijn er wel al een aantal aspecten van websites vastgesteld die dit duidelijk beïnvloeden. Er zijn genoeg (gratis en betaalde) tools aanwezig online die je hierin kunnen helpen, maar het blijft een ingewikkeld proces waarin je jezelf moet blijven bijscholen om up to date te blijven. Daarnaast vereist het maken van goede SEO content niet alleen kennis van SEO in het algemeen, maar ook van het schrijven van goede, duidelijk, en leesbare teksten. Als je daar niet in gespecialiseerd bent, dan kost dat veel tijd, die je ook goed zou kunnen gebruiken voor het maken van alle armbanden die je verkoopt wanneer je dit uitbesteed aan een marketing bureau. Scheelt tijd, en stress.